Dekkingsplan
Het dekkingsplan voor deze meerjarenbegroting bestaat uit voorstellen afkomstig uit de Perspectiefnota 2019-2023 en een aanvullend dekkingsplan.
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Voorstellen uit Perspectiefnota 2019-2023 | 3.114 | 3.078 | 3.980 | 4.489 |
Aanvullend dekkingsplan Begroting 2020 | 1.457 | 1.638 | 2.282 | 2.369 |
Totaal | 4.571 | 4.716 | 6.262 | 6.858 |
Voorstellen Perspectiefnota 2019-2023
Onderstaande dekkingsvoorstellen zijn afkomstig uit de Perspectiefnota 2019-2023:
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Educatie (1B) | ||||||
1. | Realiseren van wettelijk verplichte onderwijshuisvesting | 20 | 20 | 20 | 20 | |
2. | Uitvoering van de VVE en kinderopvang | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Logopediescreening | 5 | 5 | 5 | 5 | |
4. | Lokaal Educatieve Agenda | 94 | 94 | 94 | 94 | |
5. | Taalbevordering | 0 | 80 | 120 | 160 | |
6. | Kunst- en cultuureducatie | 40 | 100 | 100 | 100 | |
Totaal | 159 | 299 | 339 | 379 | ||
Sport en bewegen (1C) | ||||||
1. | Gerichte beweeginterventies en inrichten samenwerkingsverband (platform) | 27 | 42 | 80 | 80 | |
2. | Minimaal voorzieningenniveau afgestemd op de basissporten | 21 | 35 | 49 | 49 | |
3. | Privatiseren sportaccommodaties, verantwoordelijkheden gebruikers uitbreiden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 48 | 77 | 129 | 129 | ||
Werk en inkomen (1J) | ||||||
1. | Uitvoering bestuursopdracht Werk & Inkomen | 0 | 275 | 412 | 412 | |
2. | Het beëindigen van de overeenkomst voor de collectieve ziektekostenverzekering | 45 | 45 | 45 | 45 | |
3. | Het versoberen van bovenwettelijke verstrekkingen binnen de bijzondere bijstand: bijstellen vermogenstoets | 8 | 8 | 8 | 8 | |
4. | Het versoberen van de bijzondere bijstand: het invoeren van een drempelbedrag van €134 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Totaal | 93 | 368 | 505 | 505 | ||
Jeugd (1H) | ||||||
1-8. | Volumereductie Zorg in Natura | 250 | 500 | 750 | 1.000 | |
6. | Verlaging PGB jeugd | 50 | 100 | 100 | 100 | |
Totaal | 300 | 600 | 850 | 1.100 | ||
Wmo (1I) | ||||||
1. | Verlaging PGB Wmo | 50 | 50 | 50 | 50 | |
2. | Beschermd wonen en maatschappelijke opvang LVB | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Algemene voorzieningen | 145 | 145 | 145 | 145 | |
4. | Maatwerkvoorzieningen | 270 | 270 | 270 | 270 | |
5. | Activerend werk | 52 | 52 | 52 | 52 | |
6. | Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers | 86 | 86 | 86 | 86 | |
7. | Sociale raadslieden/administratieve ondersteuning | 7 | 7 | 7 | 7 | |
8. | Meerkostenregeling | 200 | 200 | 200 | 200 | |
9. | Onafhankelijke cliëntondersteuning | 20 | 114 | 114 | 114 | |
10. | Right to Challenge | 50 | 50 | 50 | 50 | |
11. | Innovatieve middelen | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Totaal | 1.080 | 1.174 | 1.174 | 1.174 | ||
Ontwikkeling en inrichting van de ruimte (2A, 2C, 2D, 2F, 2J) | ||||||
1. | Pas op de plaats bestemmingsplannen/ omgevingsplannen | 31 | 41 | 36 | 16 | |
2. | Omgevingsvisie: beperkt en compact (2A) | 0 | 0 | 50 | 80 | |
3. | Omgevingsplan | PM | PM | PM | PM | |
4. | Afwijken bestemmingsplan / omgevingsplan (2C) | 3 | 4 | 5 | 5 | |
5. | Milieuleges invoeren (2D) | 0 | 24 | 24 | 24 | |
6. | Kostendekkende bouwleges (2D) | PM | PM | PM | PM | |
7. | Handhaving en toezicht omgevingsvergunningen (ODRA) (2D) | PM | PM | PM | PM | |
8. | Uitvoering visie Landgoederen stopzetten (2F) | 0 | 45 | 45 | 45 | |
9. | Project herstructurering bedrijventerreinen stopzetten (2J) | 1.300 | 0 | 0 | 0 | |
10. | Inrichting openbare ruimte conform PvE (materialen en areaal) (2A) | PM | PM | PM | PM | |
Totaal | 1.334 | 114 | 160 | 170 | ||
Wonen (2B) | ||||||
1. | Actualiseren Nota wonen | 11 | ||||
2. | Verhogen opbrengst gemeentelijke bouwlocaties | PM | PM | PM | PM | |
3. | Vereenvoudigen proces prestatieafspraken met woningcorporaties | 8 | 8 | 8 | 8 | |
4. | Stopzetten campagne bewust wonen | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Totaal | 13 | 13 | 24 | 13 | ||
Toerisme, kunst en cultuur (2K) | ||||||
1. | Het verkopen of commercieel maken van de Concertzaal in Oosterbeek | 54 | 54 | 54 | ||
2. | Heldere prestatieafspraken met TVAN | |||||
3. | Het budget voor Toerisme, Kunst en Cultuur tot en met 2021 wordt ingezet voor productontwikkeling | 0 | 0 | 28 | 25 | |
4. | Inzet Papiermuseum en centrum landschap voor kunst en cultuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 0 | 54 | 82 | 79 | ||
Integraal beheer van de openbare ruimte (2O, 2P, 2Q) | ||||||
1. | Gemeentelijke begraafplaatsen kostendekkend maken (2O) | 10 | 20 | 30 | 40 | |
3. | Afsluiten onverharde wegen (termijn 1 tot 5 jaar: €10) | 2 | 4 | 6 | 8 | |
4. | Voorkomen areaaluitbreiding | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. | Afstoten bossen en landgoederen (2Q) | 0 | PM | PM | PM | |
8. | Onderhoudsniveau groen versoberen (2O) | PM | 130 | 130 | 130 | |
Totaal | 12 | 154 | 166 | 178 | ||
Organisatie en bedrijfsvoering (3C) | ||||||
1. | Formatie en bedrijfsvoering | 75 | 225 | 562 | 750 | |
Totaal | 75 | 225 | 562 | 750 | ||
Totaal | 3.114 | 3.078 | 3.980 | 4.489 |
Op basis van het bij de behandeling van de perspectiefnota aangenomen amendement zijn de volgende voorstellen niet opgenomen in het dekkingsplan:
- Kostendekkend maken van aanleg invalidenparkeerplaats;
- Invoeren van betaald parkeren;
- Versoberen beheer en onderhoud speelplaatsen en straatmeubilair.
Voor een toelichting op de voorstellen verwijzen wij u naar de Perspectiefnota 2019-2023.
Aanvullend dekkingsplan Begroting 2020
Aanvullend op de uit de in de Perspectiefnota 2019-2023 voorgestelde dekkingsvoorstellen, worden in deze Begroting 2020 de volgende dekkingsvoorstellen gedaan:
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Aanpassingen perspectiefnota | ||||
2O. Motie Onderhoudsniveau groen versoberen | 133 | 1 | 1 | 1 |
3C. Aanpassing taakstelling bedrijfsvoering | 173 | 145 | 40 | |
Tweede fase perspectiefnota | ||||
1E. Heffen leges kinderopvang | 7 | 7 | 7 | 7 |
1E. Extra leges heffen drank en horeca | 1 | 2 | 2 | 2 |
2A. Gebiedsvisies | 6 | 6 | 6 | 6 |
2E. Verhogen leges ontheffing blauwe zone | 1 | 1 | 1 | 1 |
2G. Milieu en duurzaamheid | 18 | 18 | ||
2H. Uitvoeringsbudget energie en klimaat | 9 | 9 | 9 | 9 |
2L. Open monumentendag | 3 | 3 | 3 | 3 |
2J. Afschaffen enquête MKB | 3 | 3 | 3 | 3 |
2J. Ondernemersbijeenkomst 1 ipv 2x per jaar | 3 | 3 | 3 | 3 |
2N. Maatregelen afvalverwijdering en -verwerking | 312 | 365 | 365 | 365 |
2N. Verlaging afvalstoffenheffing | -312 | -365 | -365 | -365 |
3A. Heffen leges gezondheidsverklaring | 4 | 4 | 4 | 4 |
Overige maatregelen | ||||
1H. Prognose middelen jeugdzorg inkomst | 442 | 442 | ||
2M. Toerekening overhead aan product riolering en straatreiniging | 75 | 108 | 119 | 110 |
2M. Kostendekkende rioolheffing | 437 | 422 | 422 | 422 |
2N. Kostendekkende afvalstoffenheffing | 134 | 137 | 139 | 140 |
Septembercirculaire 2019 muv accres | -11 | 258 | 303 | 299 |
Septembercirculaire accres ivm loon- en prijsontwikkeling | 184 | 415 | 554 | |
Verkoop aandelen ACV | 126 | -8 | -8 | -8 |
Onvoorzien | 70 | 70 | 70 | 70 |
4B. OZB | 283 | 283 | 283 | 283 |
Totaal | 1.457 | 1.638 | 2.282 | 2.369 |
1H. Prognose middelen jeugdzorg inkomst
Gemeenten krijgen extra middelen vanwege de grote tekorten op Jeugdzorg. Formeel zijn deze extra middelen toegekend voor de jaren 2020 en 2021. Voor de jaren daarna maken deze nog geen onderdeel uit van de uitkeringen uit het Gemeentefonds. Op basis van de afgesproken richtlijn tussen ministerie van BZK, VNG en de provinciale toezichthouders wordt het de gemeenten evenwel toegestaan om de incidentele middelen zoals te ontvangen in 2020 en 2021 ook mee te nemen in de begroting voor 2022 en 2023. In deze begroting is deze te verwachten extra opbrengst opgenomen. Het risico wordt betrokken bij de berekening van het weerstandsvermogen.
2M. Toerekening overhead aan product riolering en straatreiniging/ 2M. Kostendekkende rioolheffing/ 2N. Kostendekkende afvalstoffenheffing
In navolging van het uitgangspunt van kostendekkende tarieven vanwege afval en riool, is onderzocht of de kostentoerekening adequaat plaatsvindt. In het verleden is besloten de kosten vanwege overhead en BTW niet volledig door te berekenen in de kosten. In deze begroting worden deze kosten wel doorberekend. Hier wordt een nieuwe keuze gemaakt waardoor het tarief voor Rioolheffing stijgt.
Septembercirculaire
Op basis van de nieuwe begrotingsuitgangspunten is de berekening van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds in principe gebaseerd op de meicirculaire. Ten aanzien van de septembercirculaire stellen wij voor het voorzichtigheidsprincipe te hanteren.
De septembercirculaire laat voor 2019 een negatief resultaat zien doordat het rijk minder geld uitgeeft dan was begroot. Vanaf 2020 verwacht het rijk meer geld uit te geven en dat werkt door in de uitkeringen van het Gemeentefonds. Het instabiele karakter van de septembercirculaire maakt dat de verwerking daarvan in de meerjarenbegroting terughoudend wordt benaderd. Met het oog op de gewenste financiële stabiliteit én daarmee een vermindering van de afhankelijkheid van deze fluctuaties. We verwerken de septembercirculaire daarom alleen voor die onderdelen die meerjarig stabiel zijn in te schatten. Dat betekent concreet dat de verwerking van een stijging of daling van het zogenaamde acres, zo veel als mogelijk wordt gereserveerd binnen de algemene reserve en daarmee niet leidt tot een hoger begrotingssaldo. We stellen wel voor om het extra accres in te zetten voor de extra loon- en prijstijgingen die in de septembercirculaire wordt verwacht ten opzichte van eerdere prognoses in de meicirculaire.
Verkoop aandelen ACV
Gemeente Renkum is aandeelhouder van de ACV. De aandeelhoudersovereenkomst bepaalt dat eens in de vijf jaar een herijking van het aandeelhoudersbelang zal plaatsvinden. Het aantal aandelen is gebaseerd op het voor elke gemeente gewogen gemiddelde gebaseerd op: de in die gemeente behaalde omzet, het aantal aansluitingen in die gemeente en het aantal inwoners van die gemeente. Daarnaast is gemeente Renswoude voornemens per 1 januari 2020 aandeelhouder te worden van de ACV.
Gemeente Renkum dient aandelen te verkopen. Per saldo ontvangen we € 134.059 (het verschil tussen de marktwaarde en de nominale waarde). Als gevolg van een lager percentage in het totale aandelenkapitaal van de ACV wordt structureel minder dividenduitkering ontvangen. Het regulier dividend (van 6% over het nominale aandelenkapitaal) zal tot een vermindering van € 7.741 leiden.
Onvoorzien/ 4B. OZB
Het voorgestelde scenario gaat er van uit dat we als gemeente de activiteiten die we nu uitvoeren ook in de komende jaren voortzetten. Dit scenario stuurt aan op de gewenste financieel stabiele toekomst. De uitgangspunten worden toegepast en er is sprake van realistisch begroten en beter sturen op budgetdiscipline. De septembercirculaire wordt terughoudend maar wel gedeeltelijk ingezet om daarmee te kunnen groeien naar een stabiele situatie.
Na doorrekenen van de begroting passend bij de principes van dit scenario bleek het niet mogelijk een meerjarig positief sluitende begroting te realiseren. Daarom stellen wij voor de post onvoorzien te verlagen met € 70.000 en de OZB te verhogen met 4%. Alleen met deze toevoeging is de gewenste meerjarige stabiliteit te bereiken zonder dat er (opnieuw) een noodzaak is om in te grijpen in doelstellingen/ taken van de gemeente.