Verbonden Partij
Regio Arnhem Nijmegen (GO Arnhem Nijmegen City Region)
1. Algemene informatie
Doel
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen wordt door de voormalige gemeenten van de Stadsregio samengewerkt op een aantal beleidsterreinen (duurzaamheid, economie, mobiliteit en wonen). Het Gemeenschappelijk Orgaan richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Daarnaast werkt zij aan een regionale energie strategie, zoals van elke regio in Nederland vereist.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
De Stadsregio is in 2006 opgericht als opvolger van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Openbaar Lichaam Arnhem Nijmegen van 1995. In 2015 is de nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld: de GO Regio Arnhem Nijmegen.
Vestigingsplaats
N.v.t.
Deelnemende partijen
GO Regio Arnhem Nijmegen: 18 gemeenten rondom de steden Arnhem en Nijmegen.
Belang Renkum
GO Regio Arnhem Nijmegen: besluitvorming ligt op lokaal gemeentelijk niveau. Het overleg in regioverband is in het kader van afstemming tussen de deelnemers.
Vertegenwoordiging Renkum
Jasper Verstand en Joa Maouche als vertegenwoordiger van de portefeuillehoudersoverleggen namens Renkum.
Agnes Schaap als vertegenwoordiger in het bestuur van het GO namens Renkum.Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Gemeenten in het samenwerkingsverband blijven zich inzetten voor een aantrekkelijke, goed bereikbare en internationaal concurrerende regio. Een regio die aantrekkelijk is voor inwoners en waar bedrijven en instellingen willen investeren en die gezamenlijk werk maakt van duurzaamheid.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Als speerpunten gelden de versterking van het beeld van een regio, die één economisch geheel vormt en het versterken van de concurrentiepositie van de regio. Ook de bereikbaarheid is daarbij belangrijk. Dat is de reden waarom is gekozen voor het construct van de Triple Helix. In deze samenwerking worden doelen gerealiseerd door middel van een strategische uitvoeringsagenda die zal worden uitgewerkt in concrete projecten. In de Stichting Economic Board Regio Arnhem Nijmegen krijgt de samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen structuur. Per inwoner is hiervoor € 1 gereserveerd.
In 2019 is het proces van de Regionale Energie Strategie gestart. Onder aansturing van een regiegroep is een uitvoeringsorganisatie gevormd die hoofdzakelijk bestaat uit ambtenaren van verschillende gemeenten. Met een breed scala aan stakeholders wordt toegewerkt naar een concept bod dat de regio Arnhem - Nijmegen in juni 2020 aan het Rijk doet. Dit bod bestaat uit een kaart met concrete zoekgebieden voor grootschalige energieopwekking in het landschap (inclusief geschatte opbrengst) en een regionale structuur warmte.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
De financiële bijdrage aan het GO is in 2019 verhoogd met €0,38 per inwoner ten behoeve van de secretariële ondersteuning van de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen (PFO's) en de secretaris van de Regio.
In 2019 wordt onderzocht hoe de regionale samenwerking versterkt kan worden. Het regiobestuur wil naar een slimme, effectieve en begrijpelijke organisatie en werkwijze toe. Mogelijk heeft dit ook financiële gevolgen. Dit wordt dan ter besluitvorming voorgelegd aan de Raad. Vooralsnog gaan we uit van een bijdrage van €0,88 per inwoner.In 2019 werd voor de Regionale Energie Strategie een bijdrage per inwoner gevraagd aan de betrokken gemeenten. In 2020 is het benodigde budget voor de werkorganisatie RES volledig gedekt door de rijksbijdrage en de provinciale bijdrage. Daarmee zijn er voor Renkum in 2020 geen aanvullende kosten.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
niet bekend
niet bekend
0
58.852
0
2021
niet bekend
niet bekend
0
niet bekend
0
2022
niet bekend
niet bekend
0
niet bekend
0
2023
niet bekend
niet bekend
0
niet bekend
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
n.v.t.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
n.v.t.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
In 2020 wordt gewerkt in een nieuwe visie en samenwerkingsstructuur.
Verbonden Partij
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
1. Algemene informatie
Doel
Behartiging van de belangen en uitvoering van de hieraan verbonden taken op het gebied van hulpverlening bij ongevallen en rampen, openbare veiligheid en volksgezondheid
Rechtsvorm
gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
3 maart 2011 (gewijzigd bij raadsbesluit nr. 9)
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
15 gemeenten in het gebied Midden Gelderland incl. regio West-Veluwe Vallei
Belang Renkum
Renkum heeft in het AB één stem, net als de andere deelnemers. Besluiten betreffende de begrotingen en de jaarrekeningen worden genomen op basis van gewogen stemrecht.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester en wethouder Leonie Rolink hebben zitting in
Algemeen bestuur (= regionaal college hulpverlening).
De bestuurscommissie veiligheid en gezondheid kent grotendeels dezelfde samenstelling als het AB. De burgemeester en de portefeuillehouder zijn in hun kwaliteit van leden van het algemeen bestuur ook lid van deze bestuurscommissieWat doet de verbonden partij voor Renkum
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden zet op efficiënte wijze haar middelen in voor een optimale waarborging van de kwaliteit van het leven, in casu de veiligheid en de gezondheid, van de inwoners van het verzorgingsgebied. De dienst is dé wettelijk aangewezen hulpverleningsorganisatie op het terrein van brandweer, volksgezondheid en rampen
VGGM zorgt voor de gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden wat betreft het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen, het organiseren en coördineren van ambulance-hulpverlening, het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, het bevorderen van de totstandkoming van collectieve preventie (volksgezondheid) en de continuïteit daarvan, de afstemming tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg, de uitvoering van collectieve preventie betreffende infectieziekten en ter zake van de gezondheidsrisico’s voor jeugdigen. Daarnaast draagt de VGGM zorg voor de uitvoering van de taken inzake melding huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig Thuis).
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Bevolkingszorg
Aandachtspunt is de rampenbestrijding & crisisbeheersing inclusief brandweer en de geneeskundige hulp die daarbij nodig is. De gemeentelijke inzet bij crises en rampen noemen we bevolkingszorg. De voorbereiding op de bevolkingszorg wordt vanaf 1 januari 2020 door de 15 gemeenten die deel uitmaken van de VGGM gezamenlijk uitgevoerd. Daar moet Renkum ook een verplichte bijdrage aan leveren. Tevens is er bij de VGGM extra capaciteit ingericht die de gemeenten moeten zo veel mogelijk moeten ontzorgen en tevens tot een kwaliteitsslag moet leiden.Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO)
De brandweer (VGGM) adviseert ons bij omgevingsvergunningen bouwen, (tijdelijke) omgevingsvergunningen brandveilig gebruik en gebruiksmeldingen maar ook (brandveiligheid) bij evenementen. De brandweer controleert jaarlijks alle bedrijven met een omgevingsvergunning brandveilig gebruik of gebruiksmelding. Wij zijn verantwoordelijk voor de administratieve en juridische verwerking van de adviezen.
De rollen en verantwoordelijkheden zijn per taakonderdeel uitgewerkt in gezamenlijk vastgestelde protocollen. Via periodiek werkoverleg wordt gestuurd op kwantiteit en kwaliteit (verbetering) op openbare orde zaken te vergroten.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
De afgelopen jaren zijn de begrotingen van de VGGM beleidsarm opgesteld. Dit betekende dat er behoudens het gebruikelijk onderhoud inclusief loon- en prijsstijging geen nieuw beleid met financiële consequenties is aangeboden dan wel inhoudelijk gewijzigd.
De begroting van dit jaar wijkt daarvan af en is wel beleidsrijk ingestoken. Dit komt door de inzet van de VGGM op het gebied van de invoering van de omgevingswet (brandweer als voor de GGD) en voor de structurele uitvoering van het project Bouwen Bevolkingszorg (AB besluit VGGM oktober 2018).3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
niet bekend
niet bekend
0
2.654.000
0
2021
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
2022
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
2023
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Een groot deel van de bijdrage aan VGGM wordt bepaald door de inwonersbijdrage. Afgesproken is dat de VGGM de inwonerbijdrage incidenteel mag verhogen als het weerstandsvermogen van de VGGM onvoldoende hoog is.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De opsomming van beleidsmatige ontwikkelingen is onderverdeeld in twee onderdelen, te weten: wettelijke ontwikkelingen en branche ontwikkelingen. VGGM wil de verschillende kansen en risico’s voor gemeenten in beeld brengen om hen zo in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te kunnen nemen. De beleidsmedewerkers van de betrokken gemeenten trekken in adviserende zin gezamenlijk op. De beleidsadviseur veiligheid en de directeur brandweer van de VGGM voeren periodiek overleg. Advies t.a.v. de begroting van de VGGM wordt voorbereid door zgn ‘kopgroep’, de financiële experts van de grote gemeenten.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in de veiligheidsregio is bij wet opgelegd (derhalve is uittreden geen overweging). De beleidsdoelen moeten op efficiënte (kosteneffectieve) wijze worden gehaald. De ambtelijke advisering is daarop ingesteld.
Verbonden Partij
Afvalcombinatie De Vallei (ACV)
1. Algemene informatie
Doel
Het inzamelen en transporteren van huishoudelijke afvalstoffen en het exploiteren van een afvalaanbiedstation
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap met werkmaatschappijen in de vorm van besloten vennootschappen (holdingstructuur)
Datum oprichting
Raadsbesluit toetreding: 31 januari 2001
Vestigingsplaats
Ede
Deelnemende partijen
Gemeente Wageningen, Renkum, Ede en Veenendaal
Belang Renkum
Renkum heeft net als de andere aandeelhouders één stem in de AvA
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Opdrachtgevende gemeenten, bedrijven en particulieren ontzorgen op het gebied van afval en reinigen en te opereren als de logische, regionale samenwerkingspartner
De ACV houdt zich met uitvoeringszaken bezig. Afstemming tussen afvalbeleid en –uitvoering is geborgd in het periodieke overleg tussen ACV en gemeente, zowel ambtelijk als bestuurlijk
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Renkum heeft de ambitie uitgesproken om vanaf 2018 een afvalschedingspercentage te behalen van 75%. Dit percentage is al in 2017 maar ook in 2018 ruimschoots behaald. Door de landelijke overheid is ingezet op gemiddeld maximaal 100 kg ongescheiden restafval per persoon per jaar in 2020, met een doorontwikkeling naar maximaal 30 kg in 2025. Deze doelstelling past in wat wordt genoemd de ‘circulaire economie’, die erop is gericht zoveel mogelijk ‘afvalstoffen’ als grondstof weer in te zetten.
In januari 2016 heeft de raad ingestemd met het afvalbeleidsplan 2016-2020. Hierin zijn maatregelen voorgesteld om het gewenste scheidingspercentage van 75% in 2018 te behalen. Onder de noemer ‘ontdek de waarde van afval’ is in 2017 zowel een financiële- als een serviceprikkel in het leven geroepen voor te verbranden restafval. Inwoners zijn gefaciliteerd met 2 verschillende kliko’s (gft+e en restafval). Daarnaast is de inzamelfrequentie gewijzigd. Hoogbouwbewoners kunnen met de milieupas terecht bij ondergrondse containers.
De gemaakte keuzes hebben geleid tot een scheidingspercentage van ongeveer 78%.
Vanaf september 2017 is gestart met een wekelijkse inzameling van PMD. Dit omdat het aanbod van PMD sinds 2017 drastisch is toegenomen. Sinds 2019 wordt het aangeboden PMD door ACV in de overslaghal eerst gekeurd voordat het naar de verwerker wordt gebracht. Dit leidt tot minder afkeur aan de poort als gevolg van teveel vervuiling in het PMD.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Uitgangspunten voor de operationele begroting worden jaarlijks afgestemd met de opdrachtgever, gevolgd door een financiële vertaling. Daarbij worden tarieven geïndexeerd conform de afspraken, terwijl verwerkingstarieven jaarlijks worden beoordeeld. Naar verwachting zullen in 2020 buiten indexatie en de verwerkingskosten slechts beperkte aanpassingen plaatsvinden in de opdrachten vanuit gemeente Renkum.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
De begroting van de ACV groep is per november 2019 beschikbaar
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De oude zgn. ‘prioriteitsaandelen’, waarvan Renkum, Wageningen en Ede er aanvankelijk één hadden en waaraan het stemrecht in de AvA was gekoppeld zijn als uitvloeisel van de toetreding van Veenendaal vervallen. Met de toetreding van Veenendaal zijn de aandelen gesplitst (nominaal € 1,-), en tevens zijn de prioriteitsaandelen omgezet in gewone aandelen. Vervolgens is in artikel 32 van de Statuten bepaald dat alle cruciale besluiten in de AvA slechts genomen kunnen worden met algemene stemmen (unanimiteit). Elke gemeente/ aandeelhouder heeft dus één stem.
Afhankelijk van het bedrijfsresultaat en de bestemming die aan de winst wordt gegeven, ontvangt de gemeente jaarlijks dividend. Wanneer de solvabiliteit voldoet aan het gestelde criterium (30 procent) wordt extra dividend uitgekeerd.In 2019 is een waardeanalyse uitgevoerd van het aandelenkapitaal van ACV, met 2 doeleinden in gedachten:
o Toetreding van Renswoude als aandeelhouder;o Een periodieke herijking van de aandelenverhouding, zoals vastgelegd in de aandeelhoudersovereenkomst.
Gemeente Renkum bezit 14,6% van de aandelen (853.500 van de 5.846.003). Na herijking van de aandelenverdeling wordt dit 12,4% (724.484 van de 5.846.003).
Belangrijk: Het besluit over/de vaststelling van de toetreding van gemeente Renkum en de herijking van de aandelenverhouding is nog niet in de AvA genomen!4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De aandeelhoudende gemeenten hebben periodiek overleg met de controller van de ACV. In dit overleg worden de begrotingen, jaarstukken etc. besproken. De portefeuillehouder wordt met de adviezen van de financiële consulenten/ controllers gevoed.
Daarnaast is er twee keer peer jaar overleg met de commissaris (door Renkum en Wageningen gekozen).5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De ACV is een goed functionerend en renderend bedrijf, getuige de jaarlijks uitkering van een behoorlijk dividend. Deze uitkering staat echter onder druk door een mogelijke invoering van Vennootschapsbelasting voor uitvoerders van overheidstaken.
In 2019 is overeenstemming bereikt tussen de belastingdienst/ministerie van financiën en de brancheorganisatie NVRD over de interpretatie van de Vpb-wetgeving voor overheidsgedomineerde bedrijven in grondstoffenbeheer en beheer openbare ruimte. Voor de ACV-groep houdt dit in dat voor de publieke diensten (binnen dochter ACV Gemeenten BV) alleen Vpb verschuldigd is over een fictieve winst op opbrengstgenererende afvalstromen (zoals metalen, oud papier); voor het overige deel van dit vennootschappelijke resultaat is ACV vrijgesteld van Vpb. Voor het resultaat op de dienstverlening aan bedrijfsklanten (binnen dochter ACV Bedrijven BV) is ACV wél volledig Vpb-plichtig. De kringloopactiviteiten (voorheen in een BV-dochter van ACV NV) zijn sinds 2019 ondergebracht in een aparte stichting. De verliezen die werden geleden in de kringloopactiviteiten konden t/m 2018 worden gesaldeerd met het positieve resultaat in de BV; dat kan m.i.v. 2019 niet meer. Al met al zal de impact van de Vpb-plicht (per 2016) voor ACV een beperkte invloed hebben op het dividendbedrag. Ter illustratie: In de begroting 2019 is voor de ACV-groep een totale Vpb-plicht van € 35.000 opgenomen.Advies: aandeelhouderschap continueren.
Verbonden Partij
BNG Bank
1. Algemene informatie
Doel
De BNG voorziet in zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening en biedt zo toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector. De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Rechtsvorm
naamloze vennootschap
Datum oprichting
1914
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
Gemeenten, provincies, Staat der Nederlanden, waterschappen en andere openbare lichamen
Belang Renkum
0,16 % (89.739 van totaal 55.690.720 aandelen)
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.) Gelet op de wijze waarop BNG Bank het openbaar belang behartigt, zien wij ons aandelenbezit in BNG Bank als een duurzame belegging.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Over 2018 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 337 miljoen (2017: EUR 393 miljoen).
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2019 en verdere jaren.3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
niet bekend
niet bekend
niet bekend
0
niet bekend
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De gemeente heeft 89.739 aandelen, destijds aangekocht voor (omgerekend) € 2,50. BNG keert jaarlijks dividend uit.
Het door BNG Bank uitgegeven schuldpapier heeft de hoogst mogelijke credit rating van Moody’s (Aaa) en Standard & Poor’s (AAA) en een rating AA+ van Fitch. BNG Bank behoort daarmee tot de meest kredietwaardige banken ter wereld.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Jaarlijks ontvangt de gemeente de jaarrekening, het jaarverslag en eventueel andere ter zake zijnde voorstellen van de BNG ter vaststelling in de algemene vergadering van aandeelhouders.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
BNG keert jaarlijks een behoorlijk dividend uit. Er is geen reden de aandelen te verkopen.
Advies: aandeelhouderschap continuerenVerbonden Partij
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
1. Algemene informatie
Doel
Het verminderen van kwetsbaarheid en het verbeteren van de kwaliteit van de vergunningverlening, toezicht en handhaving tegen lagere kosten (dan verhoudingsgewijs de huidige)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
Raadsbesluit tot toetreding 26 september 2012
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
10 gemeenten rondom Arnhem (incl. Arnhem) en de provincie Gelderland.
Belang Renkum
ODRA is een platform van bestuurlijke afstemming
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Joa Maouche maakt deel uit van het Algemeen Bestuur en zit mede namens Doesburg, Rheden en Rozendaal in het in het Dagelijks Bestuur.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De ODRA voert voor de gemeente Renkum taken op het gebied van de Wet milieubeheer bouwtaken en de juridische APV taken uit.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Het algemeen bestuur heeft in besloten om voor 2020 over te gaan op een beheerste vorm van outputfinanciering. Dat betekend dus dat je betaalt voor wat je geleverd krijgt. Deels aan de hand van een prijs per product, deels op basis van daadwerkelijk gemaakte uren en deels op basis van een van te voren bepaalde verdeelsleutel.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
In 2019 wordt nog afgerekend op basis van daadwerkelijk gemaakte uren. Voor 2020 betaal je voor een (beperkt) aantal producten een vaste prijs per product. Dit geldt echter (nog) niet voor alle producten, waardoor je dus voor een deel ook nog afrekent op basis van de voor Renkum gemaakte uren (nacalculatie). Door de begroting af te stemmen op het werkprogramma wordt geprobeerd het risico dat ontstaat bij nacalculatie zoveel mogelijk te beperken. Het blijft echter een schatting omdat veel van het werk van de omgevingsdienst vraaggestuurd is (bijvoorbeeld het verlenen van bouwvergunningen). Hierdoor kan de uiteindelijke realisatie afwijken van het werkprogramma en dus van de onze gemeentelijke begroting.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
407.000
442.000
-236.100
1.387.100
0
2021
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
0
2022
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
0
2023
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De partijen zijn gezamenlijk eigenaar en opdrachtgever.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De gemeenteraad kan ten aanzien van de ontwerpbegroting van de ODRA een zienswijze naar voren brengen bij het Dagelijks Bestuur van de ODRA. Deze zienswijze wordt, voorzien van een reactie, samen met de begroting aangeboden aan het Algemeen Bestuur van de ODRA. De wethouder van Renkum is lid van zowel het AB als het DB.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking continueren, en daarbij voortdurend aandacht blijven vragen voor een goede dienstverlening richting inwoners.
Verbonden Partij
Sociaal domein centraal Gelderland (MGR)
1. Algemene informatie
Doel
Samenwerking binnen het sociaal domein op uitvoerend niveau bereiken op diverse deelgebieden binnen de regio Gelderland. Deze samenwerking heeft tot doel meer samenhang en doelmatigheid in de samenwerking tussen de gemeenten te realiseren.
Met een (modulair in te vullen) gemeenschappelijke regeling krijgt de samenwerkende regio een formele entiteit met rechtspersoonlijkheid.Rechtsvorm
Wet gemeenschappelijke regelingen openbaar lichaam (Modulaire Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland)
Datum oprichting
2017
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar
Belang Renkum
Op basis van inwoneraantal (Renkum 7%)
Vertegenwoordiging Renkum
Marinka Mulder
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De MGR is opgebouwd uit modules. Vanaf 2018 zijn dit de modules Inkoop sociaal domein, Onderwijszaken en Werkgevers servicepunt. Gemeente Renkum neemt deel aan Inkoop en 2 submodules van Onderwijszaken (kwalificatieplicht en RMC). Gemeente Renkum heeft geen beleid aan de MGR overgedragen.
Het bestuur van de MGR kan bestuurscommissies in het leven roepen die specifiek belast zijn met de inhoudelijke aspecten van een module in voorbereidende zin, waarover het AB dan besluit.2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De MGR bestaat vanaf 2018 uit een beheersgedeelte, de module inkoop sociaal domein, de module Onderwijszaken en de module WSP. Vanaf 01-01-2019 is de module Werkbedrijf (voorheen Presikhaaf) aan de MGR toegevoegd. Ten opzichte van 2019 zijn er geen significante ontwikkelingen dan wel ombuigingen te melden.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Er zijn geen nadere ontwikkelingen te melden.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
0
0
0
120.600
0
2021
0
0
0
120.600
0
2022
0
0
0
120.600
0
2023
0
0
0
120.600
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De kosten voor de module inkoop worden gevormd door de uitvoering van de inkoop en een relatief deel van de overhead (naar rato verdeeld over de modulen).Wijzigingen worden via de bestuurscommissies voorgesteld aan het algemeen bestuur en via de begroting doorgevoerd nadat deze zijn voorgelegd voor een zienswijze aan de raden. De vaststelling is op basis van 3/4 stemmen voor. De module heeft geen weerstandsvermogen.
Voor deelname aan de module onderwijszaken dragen wij niet bij, omdat het alleen de activiteiten uit hoofde van RMC en VSV betreft en deze worden uitgevoerd door de contact gemeente Arnhem die hiervoor van het rijk ook de middelen ontvangt.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De kosten die zijn gemoeid met de MGR betreffen die van de uitvoering van de opdracht. Er zijn geen middelen voor het volume van de inkoop zorg die naar de MGR vloeien. Via het DB, AB en de BC'sen op basis van de Wgr heeft het bestuur invloed op uitvoering en begroting.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking is functioneel. De risico's zijn door de wijze waarop de kostenverdeling is georganiseerd op basis van toerekening de kosten aan de modules van deelname laag. De samenwerking is met name van belang in het kader van terugdringen van bureaucratie op het gebied van inkoop SD voor de aanbieders.
Advies: continueren.Verbonden Partij
Gelders Archief
1. Algemene informatie
Doel
Het beheren van (oude) archiefbescheiden en collecties
Rechtsvorm
gemeenschappelijke regeling (Regeling Regionaal Historisch Centrum “Gelders Archief”)
Datum oprichting
Raadsbesluit toetreding: 5 maart 2002
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeente Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en het Rijksarchief Gelderland.
Belang Renkum
Renkum heeft één stem in het AB
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester A.Schaap vertegenwoordigt behalve Renkum ook Rheden en Rozendaal in het algemeen en het dagelijks bestuur, dat om redenen van vermindering van bestuurlijke last uit dezelfde personen bestaat.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Het Gelders Archief is een betrouwbare partner voor het beheren van de collecties (zowel fysiek als digitaal) van en voor zijn publieke en particuliere relaties. Door optimalisering van de toegankelijkheid van de collectie, draagt het bij aan een transparante overheid en aan kennisverspreiding over het verleden van Gelderland.
GA beheert archiefbescheiden ouder dan twintig jaar. GA fungeert als inspecteur van onze archieven en controleert of wij op de juiste wijze met documenten (digitaal en fysiek) omgaan en of de bewaaromstandigheden (fysiek kelder en digitaal met software) goed zijn.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Door de voortgaande digitalisering van processen en daaruit voortkomende documenten komt de noodzaak tot het vormen van een digitale bewaarplaats (E-depot) ook steeds dichterbij. Het GA zal samen met de deelnemers onderzoeken hoe vormgegeven kan worden aan het E-depot.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Door de economische situatie is het mogelijk dat bezuinigingen vanuit de rijksoverheid of deelnemende gemeenten van invloed zijn op de financiële situatie.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
209.570
17.729.457
0
168.081
0
2021
209.570
17.318.564
0
169.762
0
2022
209.570
16.889.675
0
171.459
0
2023
209.570
16.442.000
0
173.174
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Vanaf de oprichting had het GA jaarlijks een structureel tekort. Sinds 2013 boekt GA een positief bedrijfsresultaat op basis van de structurele lumpsum en inkomsten.
Vanaf 2013 wordt er – gelet op dit positieve resultaat- gewerkt aan de opbouw van het weerstandsvermogen.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Om tegenvallers op te kunnen vangen heeft het GA weerstandsvermogen in de vorm van een algemene reserve (ca. 5% van de deelnemersbijdragen in het GA). In de statuten is vastgelegd dat de reserve van het GA in enig jaar nog hoger mag zijn dan 10% van bedragen.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Het Gelders Archief (GA) is belast met een deel van de beheerstaken. Eén van de belangrijkste taken is het beheren van de blijvend te bewaren archiefbescheiden in de door het GA aangewezen archiefbewaarplaats(en). Daarnaast heeft het GA een toezichthoudende en adviserende rol ten aanzien van de overige (vernietigbare) archiefbescheiden. Dit toezicht wordt uitgevoerd door de archivaris (de directeur van het GA). De archivaris houdt als het ware toezicht op het dagelijks (archief)beheer door De Connectie. De archivaris voert daartoe jaarlijks controles uit op belangrijke archiefonderdelen en rapporteert hierover aan het college.
Advies: samenwerking continuerenVerbonden Partij
Eurregio Rijn-Waal
1. Algemene informatie
Doel
Op basis van grensoverschrijdende samenwerking streven naar een sterke economische, sociale en maatschappelijke positie van de Euregio Rijn-Waal. Daarbij richt de Euregio zich op de volgende werkvelden:
- Grensoverschrijdende ruimtelijke ordening en verbetering van de grensoverschrijdende infrastructuur.
- Grensoverschrijdend toerisme en samenwerking binnen het MKB en technologieoverdracht.
- Landbouw, plattelandsontwikkeling, milieubescherming.
- Kwalificering en arbeidsmarkt. Ontwikkeling van een geïntegreerde arbeidsmarkt, samenwerking op het gebied van beroepsopleiding.- Communicatie tussen burgers en overheid, samenwerking
tussen sociale en medische zorginstellingen.Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling op basis van een internationale overeenkomst met een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam: Euregio Rijn-Waal.
Datum oprichting
Renkum is toegetreden bij raadsbesluit van 27 januari 2010.
Vestigingsplaats
Kleve
Deelnemende partijen
Deelnemers zijn Nederlandse en Duitse gemeenten, de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, regionale overheden en overige publiekrechtelijke lichamen in het grensgebied rondom de Rijn, de Waal en de Maas.
Belang Renkum
Renkum heeft 3 stemmen in de Euregioraad.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester Schaap is in 2018 toegetreden tot het dagelijks bestuur van de Euregioraad.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
In 2020 is in de Rhein-Waal-Regio grensoverschrijdende samenwerking vanzelfsprekend. Er zijn nieuwe, duurzame sociaaleconomische grensallianties gelegd (ook cross-over) waarin overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en het maatschappelijk middenveld informatie uitwisselen en nauw samenwerken. Bedrijfsleven, kennisinstellingen, overheden en het maatschappelijk middenveld weten elkaar in alle sectoren grensoverschrijdend te vinden. Zij profiteren van elkaars kennis en netwerken en beantwoorden samen de vraagstukken van de toekomst. Men ziet elkaar niet langer als concurrent maar als partner.
De structuurfondsen vormen een van de hoofdpunten van de Europese begroting. Voor de periode 2014-2020 is doelstelling 2 de 'bevordering van de regionale ontwikkeling ter bevordering van de concurrentiekracht' en doelstelling 3 'de Europese territoriale samenwerking' voor Renkum van belang. Uit een door de EU-commissie gemaakte analyse van de EU-begroting blijkt dat de doelstelling van Europese samenwerking overeind blijft, maar ook dat de projecten meer resultaatgericht moeten zijn. De Euregio volgt deze ontwikkelingen op de voet.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
N.v.t.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
N.v.t.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
1.434.331
0
28.734
8.050
0
2021
1.463.065
0
-9.143
8.050
0
2022
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
2023
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
N.v.t.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Stukken in het kader van de begrotingscyclus worden naar de gemeenten gestuurd. De Euregio-raad neemt daarover besluiten. De gemeente ontvangt de jaarverslagen van de Euregio.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in Euregionaal verband werpt zijn vruchten af voor de Renkum, o.a. door deelname aan projecten zoals E-bus 2020 en het project op het gebied van biodiversiteit.
Verbonden Partij
BVO De Connectie (Intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie)
1. Algemene informatie
Doel
Een belangrijke aanleiding voor de Gemeente Renkum om de bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie op te richten is dat door het samenwerken met de gemeenten Arnhem en Rheden we onze bestuurskracht kunnen vergroten. We gaan er vanuit dat door het bundelen van de uitvoeringstaken in De Connectie we (voorlopig) een zelfstandige gemeente kunnen blijven. De Connectie vermindert namelijk onze kwetsbaarheid op bedrijfsvoeringsgebied en levert minimaal dezelfde kwaliteit tegen minimaal 4 procent lagere kosten. Ook vergroot De Connectie de kansen voor medewerkers van de drie gemeenten, omdat zij bij de bedrijfsvoeringsorganisatie meer doorgroeimogelijkheden hebben.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling, om precies te zijn een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).
Datum oprichting
1 maart 2016
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden.
Belang Renkum
- De portefeuillehouders bedrijfsvoering van de drie gemeenten vormen het bestuur van De Connectie. De leden van het bestuur hebben ieder één stem. Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen, met uitzondering van een aantal specifiek in de gemeenschappelijke regeling genoemde situaties.
- Het financiële aandeel van de gemeente Renkum bedraagt (op basis van de meerjarenprogrammabegroting 2020-2023) 10,75%.
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Rolink vertegenwoordigt Renkum in het bestuur van De Connectie.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De Connectie voert voor ons de uitvoeringstaken behorende bij ICT, inkoop & aanbesteding, facilitaire zaken & frontoffice, documentaire informatievoorziening, personeels- & salarisadministratie, financiële administratie, verzekeringen, belastingen, basisregistraties en secretariaat.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De belangrijkste voorwaarde voor het financiële succes van De Connectie is het harmoniseren van processen, het standaardiseren van de werkwijze en verregaande digitalisering.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Eind 2018 concludeerden twee verschillende onderzoeken dat er nog veel werk te verzetten is om de basis op orde te krijgen in het ICT-domein. Om de basis weer op orde te brengen, moet op deze onderdelen worden geïnvesteerd. Op basis daarvan is besloten om de taakstelling voor het taakveld ICT voorlopig terug te draaien. Omdat wij willen vasthouden aan de oorspronkelijke doelstellingen van de 4 K’s, hebben wij het bestuur verzocht om met een plan van aanpak te komen waarmee op termijn deze doelstellingen alsnog kunnen worden gerealiseerd.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
345.000
5.952.000
36.000
4.110.000
0
2021
176.000
4.598.000
21.000
3.794.000
0
2022
21.000
3.524.000
21.000
3.794.000
0
2023
21.000
2.450.000
21.000
3.794.000
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2019 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Het bestuur geeft aan de autonome ontwikkelingen zoveel als mogelijk op worden gevangen binnen het eigen kader van De Connectie. Wij gaan ervan uit dat zij hierop stuurt, en dat er geen extra budgetvragen uit voortkomen. Wanneer dit onverhoopt niet lukt, verwachten wij van het bestuur dat het nieuwe keuzes maakt. Hierbij moet de afweging wordt gemaakt tussen inhoudelijke keuzes en de inzet van extra financiële middelen.
Het bestuur heeft aangekondigd dat zij bij de eerste bestuursrapportage 2020 en de MJPB 2021-2024 terug komt op benodigde middelen voor het verbetertraject van ICT. Een voorzichtige inschatting is, op basis van het rapport van Arlande, dat hier in 2020 additioneel nog € 3,5 mln. voor nodig is, in 2021 € 2,0 mln. en vanaf 2021 € 1,8 mln. structureel. Voor de gemeente Renkum geldt dat dit voor 2020, op basis van de verdeelsleutel á 10.75%, neerkomt op circa € 376.000.
We zien het als onze opgave om een organisatie te zijn die voor de lange termijn zijn taken kan uitvoeren binnen het budget dat daarvoor beschikbaar is. Dit is gezien de financiële context van de gemeente Renkum ook een noodzakelijk uitgangspunt. We verwachten dit ook van onze gemeenschappelijke regelingen. Met het terugdraaien van de taakstelling ICT en de extra middelen die beschikbaar zijn gesteld in de bestuursrapportage is vanuit de gemeenten al een substantiële financiële impuls gegeven.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
We verwachten van het bestuur dat zij het verbetertraject ICT meeneemt in het (integrale) plan van aanpak om de oorspronkelijke doelstellingen alsnog te kunnen realiseren.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
We gaan er vanuit dat we in goed overleg met De Connectie en de twee andere gemeenten gezamenlijk tot een goede oplossing voor de financiële uitdagingen kunnen komen en adviseren om de samenwerking te continueren.
Verbonden Partij
Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)
1. Algemene informatie
Doel
Regionale samenwerking doelgroepenvervoer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
De raad heeft op 15 september 2015 ingestemd met het voornemen tot deelname in een op te richten bedrijfsvoeringsorganisatie voor het regelen van het doelgroepenvervoer en in overleg met de betreffende regiogemeenten starten met de voorbereidingen voor de oprichting hiervan
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen (door fusie van Zevenaar en Rijnwaarden nog 18)
Belang Renkum
Bij reguliere besluiten vertegenwoordigt iedere gemeente 1 stem. Het belang van Renkum is dan 5%. Er geldt een escape procedure voor bijzondere situaties. In dat geval wordt gestemd op basis van (ongewogen) inwoner aantallen. De zeggenschap van Renkum is dan 4%.
Vertegenwoordiging Renkum
De gemeente wordt vertegenwoordigd door de portefeuillehouder doelgroepenvervoer Leonie Rolink. Marinka Mulder vervangt haar zonodig.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
AVAN verzorgt het vraagafhankelijk vervoer en het routevervoer. In zijn vergadering van 30 januari 2018 heeft het college besloten, net als zes andere gemeenten in het gebied, het leerlingenvervoer nog niet onder te brengen bij AVAN.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Het vervoer wordt in 2020 opnieuw aanbesteed. Vanuit de rijksoverheid gelden verzwarende regelingen inzake onder andere BTW die gaan doorwerken op de kosten. Bij de aanbesteding worden er vanuit de regio zelf geen kosten verzwarende maatregelen geëist.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2020
nb
nb
0
813.985
0
2021
nb
nb
0
825.844
0
2022
nb
nb
0
842.160
0
2023
nb
nb
0
859.165
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De regelingen die gebruik maken van het AVAN-systeem zijn open-einde-regelingen (Wmo, Jeugdwetvervoer). Dit betekent, dat de kosten kunnen oplopen, naarmate er meer vervoersvragen komen. Voor de Wmo is dit voor het sociaal-recreatieve vervoer ingeperkt, omdat we sinds begin 2019 met een kilometerplafond werken. Voor Wmo-dagbesteding en Jeugdwetvervoer is dit niet mogelijk.
Er ligt een claim van een vervoerder inzake minder omzet dan verwacht. De aanbesteding vormt een risico omdat vooraf niet te voorspellen is wat het effect op kostenniveau zal zijn.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Zie hiervoor.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Medio 2019 is regionaal besloten de gemeentelijke samenwerking de komende jaren te continueren. Gezien de complexiteit van de opdracht en de effecten die dit zou hebben voor onze organisatie is het geen optie om uit de samenwerking te stappen.