Begroting 2020-2023

Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud wegen

Inleiding
De gemeente heeft als wegbeheerder de verplichting wegen verantwoord te beheren en te onderhouden. Zij is volgens het Burgerlijk Wetboek wettelijk aansprakelijk voor schade, die te wijten is aan of veroorzaakt wordt door gebreken aan de verharding.

Kengetallen

Totale oppervlakte van verhardingen in het beheer van de gemeente

ca. 1.630.000 m2

Binnen de bebouwde kom (ca. 82%)

ca. 1.340.000 m2

Buiten de bebouwde kom (ca. 18%)

ca. 290.000 m2

Beleidsnota Wegbeheer Renkum (BWR)
Er wordt een nieuw beleidsplan Wegen opgesteld. De vaststelling van dit beleidsstuk is beoogd voor  2020.

Integrale projectaanpak
Integrale projecten worden conform het projectmatig werken opgezet en komen zoveel mogelijk tot stand door ‘werk met werk maken’. Om integrale kansen op de diverse domeinen inzichtelijk te maken wordt gewerkt aan een meerjarenonderhoudsplanning voor wegen.

Onderhoudsniveau
In de Actualisatienota 2015-2017 is vastgelegd dat onderhoud wordt uitgevoerd op een gecombineerd kwaliteitsniveau B/C conform de CROW (landelijk erkend instituut voor normen en richtlijnen). De belangrijkste ontsluitingswegen en fietspaden worden op niveau B en de overige worden op niveau C onderhouden.
Met het vaststellen van de nieuwe beleidsnota in 2020 wordt het onderhoudsniveau opnieuw door u vastgesteld.

Reserve wegenonderhoud
De reserve heeft tot doel de budgetten ten behoeve van de onderhoudsplanning beschikbaar te houden. Tot 2020 waren wij vanwege het budget genoodzaakt een budgetbegroting toe te passen, waarbij bij het bepalen van de planning wordt uitgegaan van het beschikbare budget.

Achterstallig onderhoud/ risico’s/ maatregelen

  • De weginspectie van 2018 markeerde dat er noodzaak was om van koers te veranderen. Veel straten die uit de inspectie als onvoldoende komen (22%), konden niet worden aangepakt met het structurele wegonderhoudsbudget. Voor wegenonderhoud is in 2020 nog een extra bedrag beschikbaar van totaal €750.000. Dit bedrag wordt gebruik om  een gedeelte van de achterstanden weg te werken.
  • De raad maakt financiële ruimte vrij om de achterstanden in te lopen, in 2020 wordt een rehabilitatieplan opgesteld om de achterstanden planmatig in te halen. Niet alle wegen kunnen gelijktijdig aangepakt worden vanwege de bereikbaarheid van de kernen. Voor de doorgaande wegen vindt afstemming plaats in de regio vanwege het gebruik van elkaars omleidingsroutes.

Inflatie
Om het bedrag van de budgetbegroting op het gewenste prijspeil van het betreffende boekjaar te krijgen, wordt een inflatiecorrectie toegepast. De inflatiepercentages worden ontleend aan de CROW indexen (Risicoregeling GWW 1995).

Wat gaan we doen in 2020?

  • Aan de hand van de uitkomst van de weginspecties 2018 en het beschikbare budget onderhoud uitvoeren.
  • Rehabilitatie en reconstructies
  • Areaalbeperking vanuit projecten
  • Afsluiten onverharde wegen
  • Vaststellen nieuw beleidsplan wegen
  • Onderzoeken of er financiële voordelen mogelijk zijn.
ga terug