Doel
We zorgen voor een duurzame, prettige en gezonde leefomgeving, het zijn van een klimaatneutrale en robuuste gemeente en het verminderen van de hoeveelheid huishoudelijk restafval en zwerfafval.
Subdoelen:
Restafval:
Het Rijk heeft als VANG-doelstelling bepaald dat in 2020 gemiddeld 100 kg restafval per inwoner ontstaat. Voor het jaar 2025 is de doelstelling verder aangescherpt naar 30 kg restafval per inwoner.
(Voorheen werd als doelstelling voor 2020 een afvalscheidingspercentage van 75% gehanteerd.)
Zwerfafval:
Streven naar een zwerfafvalvrije samenleving.
Reguliere activiteiten
- Inzameling, afvoer en verwerking van de diverse afvalstromen
- Digitale afvalkalender en afvalapp
- Evalueren en optimaliseren inzamelingsfrequenties afvalstromen
- Voorlichting, educatie en handhaving op aanbieden van afval
- Afvalstoffenverordening en uitvoeringsbesluit actualiseren
- Analyse afvalaanbod huishoudens en op het afvalbrengstation
- Bevorderen van scheidingsgedrag
- Contractbeheer op verwerking PMD, gft+e en restafval
- Deelname aan landelijke benchmarks
- Rapporteren aan Nedvang (inkomsten op herbruikbare grondstoffen)
- Bezwaren op variabel deel van afvalstoffenheffing behandelen
- Actualiseren Kaderovereenkomst en DVO met ACV
- Jaarplanning ACV opstellen
- Bewoners enthousiasmeren voor zwerfafvalprojecten
- Monitoring en verantwoording zwerfafvalprojecten
Specifieke activiteiten 2020
Kostenstijgingen afvalinzameling- en verwerking
De kosten van afvalinzameling- en verwerking stijgen vanaf 2020 dermate dat er een keuze gemaakt moet worden hoe hier invulling aan te geven. De belangrijkste oorzaken van de kostenstijging betreffen: loon- en prijsstijgingen, stijging kosten verbranding restafval, minder vergoeding PMD, daling opbrengst van oud papier.
Zonder aanpassingen in het huidige serviceniveau ontstaat door de hierboven genoemde oorzaken een toename van ongeveer € 355.000 op de kosten voor afvalinzameling en -verwerking. Om dit te voorkomen nemen wij de volgende maatregelen:
Inzameling restafval om de 4 weken (in plaats van 3) |
Inzameling gft+e 26 keer per jaar (i.p.v. 42 keer per jaar). |
Inzameling PMD met kliko's met een driewekelijkse inzamelfrequentie |
Inzameling PMD: betalen voor plastic zakken (i.p.v. gratis verstrekken) |
Afvalbrengstation: verminderen openingsuren (van 47 uur naar 35 uur) |
Afvalbrengstation: beperken aantal gratis bezoeken |
Afvalbrengstation: verbouwingsafval niet meer accepteren |
Inkomsten verhogen: variabel tarief restafval verhogen |
Inzamelen oud papier: op termijn contract afsluiten voor een vaste prijs. |
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | ||
2017 | 2018 | |
Aantal huishoudens | 14.048 | 14.685 |
Huishoudens in hoogbouw | 3.513 | 3.944 |
Huishoudens in laagbouw | 10.525 | 10.741 |
Ondergrondse restafvalcontainers | 81 | 82 |
Semi ondergrondse containers | 6 | 6 |
Glascontainers | 26 | 26 |
Textielcontainers | 9 | 9 |
Kliko’s gft+e | 12.639 | 13.008 |
Kliko’s voor restafval | 10.930 | 11.077 |
Kliko’s voor papier | 7.100 | 7.250 |
Hoeveelheid in te zamelen afval | 16.500 ton/jaar | 16.200 ton/jaar |
Waarvan restafval | 3.500 ton/jaar | 3.505 ton/jaar |
Scheidingspercentage 2017 | 77% | 77% |
Kg restafval per inwoner 2017 | 111 | 112 |
Bezoekersaantallen Afval Brengstation (ABS) 2017 | 41.000 | 41.209 |
Fijn huishoudelijk restafval | 82 kg/inwoner | 83 kg/inwoner |
Grof huishoudelijk restafval | 29 kg/inwoner | 29 kg/inwoner |
Kader: wetgeving + gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Artikel 10.21 van de Wet milieubeheer |
Gemeentelijk beleid |
Afvalbeleidsplan: 'Grondstoffen zijn nodig, restafval is onnodig' |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | 3.195 | 3.598 | 3.322 | 3.269 | 3.270 | 3.271 |
Baten | 4.018 | 4.441 | 4.357 | 4.304 | 4.305 | 4.306 |
Saldo van baten en lasten | 824 | 843 | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | 824 | 843 | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |