Doel
• Het vergroten van verkeersveiligheid; ambitie: we gaan voor de nul (verkeersslachtoffers)
• Het behouden van de bereikbaarheid
• Toegankelijk voor iedereen
• We stimuleren duurzame vormen van mobiliteit
Subdoelen
- Door het nemen van verkeersmaatregelen, communicatie en handhaven verbeteren we de verkeersveiligheid
- Het behouden van openbaar vervoersvoorzieningen (bus, trein, buurtbus, veerpont)
- Zorgen voor voldoende parkeer- en stallingsvoorzieningen
Reguliere activiteiten
Verkeersveiligheid
- Beveiligen spoorwegovergang Wolfheze en werken aan integrale toegang
- Lobbyen voor extra verkeershandhaving
- Verbeteren oversteekplaatsen (prioriteit in MUP)
- Het inzetten van maatregelen gericht op verkeersgedrag
Bereikbaarheid
- Meewerken aan een nieuwe regionale mobiliteitsvisie.
- Monitoren ontwikkelingen (Spoor-)wegennet
- Regionale afstemming wegwerkzaamheden en evenementen.
- Beperken verkeersoverlast
- Lobbyen voor aansluiting Kievitsdel op N225
Openbaar vervoer
- Adviseren in de regio over (o.a. lopende aanbesteding) openbaar vervoer
- Voorbereiden van E-bus 2020 project, Valleilijn en Rijnlijn
Fiets
- Stimuleren gebruik Snelfietsroute (SFR) Arnhem - Wageningen
- Realisatie delen Snelfietsroute door provincie langs N225
- Voorbereiden toevoerroutes naar SFR
- Verleggen Kalimaropad Heelsum (prioriteit in MUP)
Parkeervoorzieningen
- Uitvoering geven aan de Parkeernota die is vastgesteld in 2014.
- Realiseren van een laadpaal voor elektrische auto’s
- Uitvoeren parkeerdruk metingen in centrumgebied(en)
- Reguleren parkeren: bekijken of verlengen parkeerduur in blauwe zone Oosterbeek mogelijk is
Mogelijk omzetten parkeerplaatsen naar fietsparkeerplaatsen
Stimuleren duurzame vervoerwijzen
- Stimuleren gezamenlijk gebruik van de fiets, openbaar vervoer en het gezamenlijk gebruik van auto's (deelauto's, carpoolen, bus-taxi).
- Voor elektrische auto's kijken we naar algemene plekken in de openbare ruimte en de mogelijkheden voor inwoners voor het laden op eigen terrein.
- We vragen de recreatieve sector in de promotie van onze dorpen te benadrukken dat we prima bereikbaar zijn per openbaar vervoer en fiets.
Specifieke activiteiten 2020
Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan en MeerjarenUitvoeringsProgramma |
Minder infrastructuur, minder beheer |
Spooronderdoorgang Wolfheze |
Regionale samenwerking |
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | |||
Output | 2018 | 2019 | Doel |
Aantal KM aangepakte fietspaden/straten | 9,7 | 1,5+ | |
Aantal VOP's / intelligente VOP's | 33/7 | 33/9 | 30/12 |
Aantal toegankelijke buurtbushaltes (18 cm) | 26 | +22 | 78 |
Aantal bushaltes 352 (HOV kwaliteit) | huidig | huidig | huidig |
Aantal bushaltes met fietsenstallingen (HOV) | 7 | 10 | alle |
Aantal openbare fietslaadpalen | (0) | 0 | |
Aantal openbare laadpalen | 38 | 38 | |
Geregistreerde verkeersongevallen naar zwaarte | 2017 | ||
Uitsluitend materiële schade (%) | 84,5 | ||
Opname ziekenhuis (%) | 10,7 | ||
Lichtgewond(en) (%) | 4,2 | ||
Dodelijke afloop (%) | 0,6 |
Kader: wetgeving + gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Wegenverkeerswet 1994 (WvW) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
Gemeentelijk beleid |
GVVP 2010 (het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) |
MUP (Meerjaren UitvoeringsPlan) |
Parkeernota 2014-2020 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | 438 | 464 | 610 | 605 | 601 | 591 |
Baten | 68 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Saldo van baten en lasten | -370 | -409 | -555 | -550 | -546 | -536 |
Mutatie reserve | -43 | 31 | 28 | 27 | 26 | 25 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -414 | -378 | -526 | -523 | -520 | -512 |