Doel
Wij zijn een gemeente met een sterke samenleving waar veiligheid de norm is. We zijn een veilige gemeente waar iedereen binnen de samenleving zich prettig en veilig voelt. Vanuit de gemeente werken we samen met alle partners aan veiligheid en leefbaarheid en maken in deze samenwerking ook de verbinding met zorg. We werken aan een integrale aanpak op het gebied van de lokale zorg en veiligheidssituatie waarbij de regierol bij de gemeente ligt.
Reguliere activiteiten
Integraal veiligheidsplan 2018 -2021
- Integraal Veiligheidsplan 2018 - 2021.Uitgangspunt voor de inzet op veiligheid vanuit de gemeente is het door de raad vastgestelde integraal veiligheidsbeleid. In dit plan zijn prioriteiten gesteld die vanuit de gemeente samen met de vaste veiligheidspartners voorop staan.
- Eén van de prioriteiten betreft ondermijning. In 2020 gaan we meer integraal werken aan de controles op specifieke adressen in de gemeente.
- Het huidige uitvoeringsplan loopt tot het einde van 2019.Voor 2020 en 2021 volgt een actualisatie en mogelijke herprioritering van de activiteiten in een nieuw uitvoeringsplan waar al aan wordt gewerkt.
Veiligheidsdriehoek
- De veiligheidsdriehoek bestaat uit de Officier van Justitie van het Openbaar Ministerie, de teamchef van de politie en de burgemeester. Voor Renkum en Wageningen wordt al langere tijd gewerkt met een gezamenlijk driehoeksoverleg. In de driehoek komen onder andere afspraken aan de orde over inzet van de politiecapaciteit voor Renkum en Wageningen. Ook hier worden prioriteiten gesteld:
- Integrale aanpak van twee specifieke overlastlocaties in Renkum (en Wageningen). Voor Renkum is dit de aanpak van drugs bij ProPersona in Wolfheze.
- Overlastgevende/ kwetsbare personen (overlastgevende jeugd en personen met verward gedrag). Voor Renkum is dit gekoppeld aan de intramurale zorginstellingen waar zogenaamde weglopers de politie veel capaciteit kost.
- De aanpak van de ondermijnende criminaliteit (georganiseerde misdaad) komt overeen met de inzet zoals beschreven is in het uitvoeringsplan.
- Cybercrime oftewel gedigitaliseerde criminaliteit is een nieuw thema dat nog uitgewerkt moet worden samen met Wageningen, politie en OM.
Bestuursopdracht zorg en veiligheid
- Op basis van de bestuursopdracht zorg en veiligheid versterken we de relatie tussen het veiligheidsdomein met het sociaal domein. Dit met als doel om tot een sluitende zorg- en veiligheidsstructuur te komen voor deze gemeente.
- Eén die start vanuit het sociaal team en door kan lopen tot aan bespreking en inzet vanuit veiligheidshuis of anderszins. Hierin zitten ook de wettelijke taken van de burgemeester verwerkt zoals het verifiëren van een Inbewaringstelling (IBS), Huisverbod of andere dwang/ drangmaatregel.
- Met het aannemen van een (extra) proces-regisseur zorg en veiligheid met aandachtsgebied ‘ggz’ hebben we meer capaciteit in 2020 en verder.
Toezicht en handhaving
- De rol van toezicht en handhaving die door politie steeds beperkter wordt uitgevoerd in het kader van de APV is een taak die nadrukkelijker bij de gemeente komt te liggen.
- Daarvoor is inzet van BOA’s noodzakelijk en moeten zij gericht ingezet kunnen worden.
- Evenementenveiligheid is een prioriteit dat is opgenomen in het Integraal Veiligheidsplan en vooral procedureel het nodige vraagt van de gemeente.
Specifieke activiteiten 2020
Wet Verplichte GGZ Er zijn twee belangrijke veranderingen ten opzichte van de BOPZ:
Op basis van een plan van aanpak dat we regionaal ontwikkelen, geven we in 2020 de uitvoering vorm, monitoren dit en koppelen tweede helft van 2020 aan de Raad terug hoe de voortgang verloopt. |
Evenementenvergunningen |
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen Openbare orde en veiligheid | ||||
Output | 2016 | 2017 | 2018 | Doel |
High Impact Crimes | 142 | 93 | 83 | < 83 |
Geweld | 136 | 94 | 103 | < 103 |
Vernieling | 144 | 138 | 138 | < 125 |
Drank- en drugsoverlast | 73 | 51 | 58 | < 50 |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | 1,1 | 0,8 | 1,1 | |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | 4,5 | 2,9 | 2,6 | |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | 3,2 | 4,0 | ||
Vernieling (per 1.000 inw.; BBV) | 4,3 | 5,1 | ||
Outcome | 2016 | 2017 | 2018 | Doel |
Waarschuwing/ sluiting panden (wet damocles) | 4 | 6 | 5 | consolideren |
Vermissing personen | 477 | 262 | 368 | < 200 |
Tevredenheid | 2014 | 2015 | 2016 | Doel |
Onveiligheidsgevoelens | 127 | 128 | 94 | 100 is de vergelijking t.o.v. 2012. |
Vermijdingsgedrag | 194 | 80 | 88 | Idem dito |
Overlastindex | 118 | 104 | 108 | Idem dito |
Beleidsindicatoren en kengetallen Zorg en Veiligheid | ||||
Output | 2016 | 2017 | 2018 | Doel |
Veilig Thuis meldingen politie | 67 | - | < 67 | |
Jongeren met Jeugdbescherming | 1,5% | - | nvt | |
% Jongeren met jeugdreclassering | 0,7% | - | nvt | |
Personen verward gedrag (politiemeldingen) | 185 | 180 | 212 | < 180 |
Jeugdoverlast (politiemeldingen) | 169 | 196 | 174 | < 175 |
Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | 122 | 84 | - | |
Jongeren met delict voor rechter (BBV) | 1,75% (2015) | - | - | |
Hardekern jongeren (BVB) (per 10.000 inw. 12-14 jaar; BBV) | - | - | - |
Kader: wetgeving + gemeentelijk beleid
Wetgeving Openbare orde en veiligheid (integraal veiligheidsbeleid) |
Gemeentewet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2018-09-19 |
Politiewet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/2018-09-19 |
Wet Veiligheidsregio’s: http://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2018-09-19 |
Wet Publieke Gezondheid: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2018-08-01 |
Gemeentelijk beleid |
Integraal Veiligheidsplan 2018 – 2021 |
Uitvoeringsplan IVO 2018 - 2019 |
Algemeen Plaatselijke Verordening inzake toezicht en handhaving |
BIBOB beleid/ beleidsregels |
Uitvoering Wet aanpak woonoverlast |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles |
Diverse bevoegdheden van de burgemeester zijn gebaseerd op de gemeentewet of aanverwante wetgeving waar de bevoegdheid op is gestoeld. |
Wetgeving Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid’ |
Jeugdwet: wetten.overheid.nl/BWBR0034925/2018-08-01 |
Wmo: wetten.overheid.nl/BWBR0035362/2018-08-01 |
Wet Verplichte Meldcode: wetten.overheid.nl/BWBR0033723/2018-07-28 |
Wet Tijdelijk Huisverbod: wetten.overheid.nl/BWBR0024649/2018-09-19 |
Gemeentelijk beleid |
Kadernota transformatie sociaal domein |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | 3.055 | 3.081 | 3.785 | 3.777 | 3.785 | 3.787 |
Baten | 238 | 106 | 34 | 15 | 15 | 15 |
Saldo van baten en lasten | -2.817 | -2.975 | -3.751 | -3.762 | -3.770 | -3.772 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -2.817 | -2.975 | -3.751 | -3.762 | -3.770 | -3.772 |